تبلیغات
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical - كمپرسور چیست؟ تعریف و انواع کمپرسور ها
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical
چه فراوان است عبرت ها، و چه اندک اند عبرت گیران! امام علی (ع)

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

كمپرسور چیست؟ تعریف و انواع کمپرسور ها

كمپرسور چیست؟
كمپرسورها را برحسب نیاز در اندازه های مختلفی می سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پیستونی ، دوار و گریز از مركز تقسیم می شوند . كار كمپرسورها ، ایجاد نیروی مكش لازم برای مكیدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مایع تبدیل می شود . مكندگی كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می كند ، و حجم گازی كه باید متراكم شود بستگی به میزان جابه جایی پیستون كمپرسور دارد .
كمپرسورها را برحسب نیاز در اندازه های مختلفی می سازند و با توجه به نحوة كاركرد به سه نوع پیستونی ، دوار و گریز از مركز تقسیم می شوند . كار كمپرسورها ، ایجاد نیروی مكش لازم برای مكیدن گاز مبرّد از اواپراتور ، متراكم كردن گاز ، و سپس فرستادن آن به كندانسور است ، كه در آن گاز به مایع تبدیل می شود . مكندگی كمپرسور ، گاز را از سمت راست فشار ضعیف به سمت فشار قوی منتقل می كند ، و حجم گازی كه باید متراكم شود بستگی به میزان جابه جایی پیستون كمپرسور دارد .
وظیفة كمپرسور در سیستم تبرید تراكمی این است كه با ایجاد اختلاف فشار لازم ، جریان مبرّد را از یك قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار كند . در اثر وجود همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و سمت فشار ضعیف است كه مایع مبرّد از میان شیر انبساط به اواپراتور رانده می شود . برای اینكه بخار كم فشار ، اواپراتور را ترك كند و راهی واحد تقطیر شود باید فشاری بیشتر از فشار موجود در قسمت مكش واحد تقطیر داشته باشد .
كمپرسورهایی كه در تهویه مطبوع به كار می روند برحسب ساختمان و طرزكار به انواع زیر تقسیم می شوند :
۱- تک سیلندر
۲- چند سیلندر

كمپرسورهایی كه در تهویه مطبوع به كار می روند برحسب روش تراكم به انواع زیر تقسیم می شوند :
۱ - پیستونی

۲- دوار

۳- گریز از مركز

كمپرسورهای پیستونی:

طراحی سیلندر در كمپرسورهای پیستونی از نظر تعداد و نحوة آرایش سیلندرها و دوطرفه یا یك طرفه بودن آنها (پیستون دوسره یا یك سره) متفاوت است . كمپرسورهای پیستونی را با یك سیلندر تا 16 سیلندر می سازند و نحوة آرایش سیلندر در آنها برحسب نیاز به صورتهای جناغی ، جفت جناغی و شعاعی یا ستاره ای است.
كمپرسورهای دوار :

از آنجا كه در كمپرسورهای دوّار نوع بسته یا هرمتیك ، كیفیت گرداندن كمپرسور به دلیل یكجا بدن موتور و كمپرسور بهتر است ، امروزه آنها را ، به ویژه در ظرفیتهای كمتر از یك تُن ، به تعداد زیاد تولید می كنند . كمپرسور بسته ، كمپرسوری است كه در آن موتور و كمپرسور هر دو درون یك محفظة‌تحت فشار جا گرفته اند ، و محور موتور و میل لنگ كمپرسور یكپارچه است . موتور به طور دائم با مبرّد تماس دارد .
عملكرد كمپرسور دوّار مشابه با كمپرسور پیستونی است ؛ به این ترتیب كه با متراكم ساختن گاز مبرّد اختلاف فشار لازم برای به گردش درآوردن مبرّد در سیستم را فراهم می كند . البته نحوة تراكم گاز در كمپرسور دوّار ، اندكی متفاوت است . در این كمپرسور عمل تراكم در اثر حركت دورانی روتور نسبت به اتاقك تراكم یا سیلندر انجام می گیرد .
كمپرسورهای دوّار از نظر ساختمان به دو نوع تیغه ثابت و تیغه گردان تقسیم می شوند . قطعات متحرك كمپرسور دوّار تیغه ثابت عبارت اند از : رینگ ، بادامك و تیغة كشویی و...
كمپرسورهای گریز از مركز:

كمپرسورهای گریز از مركز ذاتاً ماشینهای پُر دور هستند و بهترین گردانندة‌ آنها توربین بخار است . از آنجا كه آنها را برای دورهای همسنگ دور بالای توربین طراحی می كنند ، می توان آنها را مستقیماً كوپله كرد . جایی كه بخار پُرفشار باشد ، توبین به منزلة شیرفشار شكن عمل می كن و بخار كم فشار خروجی از توربین می تواند برای گرمایش یا مقاصد دیگر به كار رود . ولی در بسیاری از كاربردها ، خصوصاً در ظرفیتهای پایین ، كمپرسورها را موتورهای برقی می گردانند كه به جعبه دنده های افزاینده مجهزند . كمپرسورهای گریز از مركز از مبرّدهای كم فشار استفاده می كنند و معمولاً اواپراتور و كندانسور آنها هر دو با فشار كمتر از جوّ كار می كنند .
عمل تراكم گاز در كمپرسور گریز از مركز با نیروی گریز از مركز انجام می گیرد . از این رو این كمپرسورها برای تراكم مقادیر زیاد گاز مبرّد و اختلاف فشارهای كم ایدئال هستند . همچنین سیستمهای تبرید كم دما و به خصوص آنهایی كه از هیدروكربنهای نفتی یا هالوژنه به عنوان مبرّد استفاده می كنند ، سازگاری بیشتری با این كمپرسورهای دارند .
در تأسیسات كمپرسور گریز از مركز ، اگر توربین بخار در دسترس باشد از نظر اقتصادی ترجیح دارد ، زیرا تجهیزات و نیروی كار لازم برای چنین تأسیساتی در مقایسه با آنچه برای كمپرسور گردنده با توربین گازی مشابه لازم است ، نسبتاً كوچكتر و كمتر است . دلیل آن عمدتاً جمع و جوری و سبكی دستگاهها نسبت به قدرت مصرفی است . به علاوه كمپرسور گریز از مركز فقط بخش كوچكی از فضای لازم برای تجهیزات تبرید را اشغال می كند . واحدهای تبرید نوع گریز از مركز در ظرفیتهای 100 تا 2500 تُن و برای كار موتور برقی ، توربین بخار و یا موتور درونسوز تولید می شوند .
انواع كمپرسور
کمپرسور محوری :
این نوع از کمپرسور هوا را از میان پره های خود عبور داده و به سمت عقب میراند این کمپرسور دارای یک و یا دو و یا چند طبقه پره میباشد که زاویه های پره ها در طبقه اول زیاد است و به تدریج هر قدر که به سمت محفظه احتراق پیش میرویم زاویه پره ها کم میشود و از سرعت سیال کم شده و به فشار و دمایش افزوده میشود در جداره این کمپرسورها پره های ثابتی وجود دارد که جهت هوای ورودی را از هز طیقه به طبقه بعدی تنظیم میکند . در این نوع از کمپرسورها خطر سکته کمپرسور بسیار کم است . ردیف های ثابت کمپرسور انرژی جنبشی را که توسط پره های متحرک به سیال عامل داده میشود به ازدیاد فشار تبدیل کرده و همچنین جهت سیال را به زاویه ای مناسب برای ورود به ردیف بعدی پره های متحرک تصحیح مینماید هر طبقه کمپرسور شامل یک ردیف پره چرخنده و به دنبال آن یک ردیف پره ثابت میباشد . ولی قبل از ورود سیال به طبقه اول کمپرسور یک ردیف پره ثابت به نام ( پره راهنمای ورودی ) قرار میدهند که جهت سیال را برای ورود به طبقه اول کمپرسور تصحیح مینماید .
کمپرسور شعاعی ( گریز از مرکز):
از این نوع کمپرسور بیشتر در موتورهای قدیمی استفاده میشده است. این نوع از کمپرسور دارای پره های بسته میباشد و هوا را از میان پره های خود عبور نمیدهد بلکه هوا را در جهت شعاع خود به سمت بیرون میراند و هوا پس از برخورد به پخش کننده (دیفیوژر) از سرعتش کاسته شده و به دما و فشارش افزوده میشود . این نوع از کمپرسور شامل دو نوع یک طرفه و دو طرفه میباشد است Allison j-33 درمیان موتورها مجهز به کمپرسور گریز از مرکزکه در آمریکا ساخته شد موتور در زیر کمپرسور نوع شعاعی را مشاهده میکنید .
__________________

حضرت علی(ع) :
آرام باش،توکل کن،تفکر کن و سپس آستین ها را بالا بزن و آنگاه میبینی که دستان خداوند زود تر از تو دست به کار شده اند.

درباره وبلاگ

این وبلاگ كمك كوچكی به تمام عزیزان جویای علم میباشد مخصوصا مهندسین شیمی و دانشجویان محترم. از پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال میكنیم. ما را در كامل كردن این وبلاگ یاری كنید.
التماس دعا
mohammad_p138787@yahoo.com
مدیر وبلاگ : محمد پالار

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • كدام داتشگاه را قویترین گروه مهندسی شیمی میدانید؟










نویسندگان

مهندسی شیمی
مهندسی شیمی

مترجم سایت