تبلیغات
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical - درباره روغن موتور بیشتر بدانیم
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical
چه فراوان است عبرت ها، و چه اندک اند عبرت گیران! امام علی (ع)

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

درباره روغن موتور بیشتر بدانیم

موضوع مهمی كه در كاركرد صحیح موتور باید به آن توجه داشت، این است كه چگونه روغن مناسب را با توجه به نوع اتومبیل و شرایط جغرافیایی انتخاب كنیم؟

قبل از توضیح نحوه انتخاب روغن موتور بهتر است شناخت بهتری از روغن موتور داشته باشیم:
روغن موتور از دو جزء تشكیل شده است:
1 - روغن پایه
2 - ادتیو

روغن پایه موجب می‌شود كه روغن موتور، روانكاری قسمت‌های متحرك  را انجام دهد تا اصطكاك كاهش یابد. ولی از آنجایی‌‌كه روغن به تنهایی برای حفاظت موتور كافی نمی‌باشد، بنابراین از مواد دیگری به منظور جلوگیری از خراب شدن روغن پایه تحت شرایط دمایی موتور و هم چنین حفاظت بیشتر موتور استفاده می‌نمایند. این افزودنی‌ها كه در فرمولاسیون روغن موتور شركت می‌كنند، عبارتند از:
* ادتیوهای پاك‌كننده / متفرق‌كننده: برای پاكیزه نگهداشتن موتور استفاده می‌شود، چون آلودگی‌های مختلف را در حالت معلق نگه می‌دارد و مانع از نشستن آنها بر روی قطعات موتور می‌شود.
* بازدارنده‌های خوردگی و زنگ‌زدگی: موتور را از آب و اسیدهای تشكیل شده محافظت می‌نماید.
* آنتی اكسیدان‌ها: از اكسیداسیون روغن و درنهایت تشكیل لجن جلوگیری می‌نماید.
* مواد ضد سایش: یك فیلم روی سطح فلز تشكیل می‌دهند تا از برخورد فلز – فلز جلوگیری نمایند.
* اصلاح‌كننده‌های ویسكوزیته و كاهش‌دهنده انتظار ریزش: به جریان روغن موتور كمك می‌كند.

مطلب بعدی كه در مورد روغن موتور باید به آن توجه كرد، گرید آن است. به منظور اینكه روش موتور، روانكاری خوبی انجام دهد باید توانایی عمل و تشكیل فیلم را تحت شرایط دمایی مختلف دارا باشد. انتخاب صحیح گرید روغن موتور باتوجه به دمای محیط محل جغرافیایی، حائز اهمیت روغن‌های موتوری از لحاظ گرید یا درجه به دو دسته تقسیم می‌شوند.
* روغن مونو گرید: روغنی است كه توانایی كار كردن در دمای بالا یا پایین را دارد.
* روغن مالتی گرید: این روغن‌ها كه به چهار فصل معروف می‌باشند، توانایی كاركرد در دمای بالا و پایین را توامان دارا هستند و به عنوان مثال به این صورت نمایش داده می‌شوند 50w20 كه w20 نشان‌دهنده ویسكوزیته روغن در دمای پایین می‌باشد و 50 ویسكوزیته در دمای بالا است. به عبارت دیگر روغن 50w20 می‌تواند برای دمای 100c- تا بالاتر از 0cا40 مورد استفاده قرار گیرد و برای خودروهایی كه بین شهرستان‌های سردسیر و گرمسیر تردد می‌كنند، مناسب است. مطلب بعدی برای انتخاب روغن مناسب، توجه به سطح كیفی آن است. در طبقه‌بندی انجمن نفت آمریكا (API) برای نشان دادن سطح كیفیت روغن موتور از یك نشان دو حرفی استفاده می‌شود.


حرف اول نشان‌دهنده نوع موتور است، یعنی حرف «S» ارائه‌دهنده «Spark ignation» یا موتورهای بنزینی است و حرف c ارائه دهنده «Compressio Ignotion» یاموتورهای دیزلی است. حرف دوم در هر دسته ارائه‌دهنده كارایی آن طبقه است، به عبارت دیگر سطح كیفیت روغن با بالا رفتن حروف الفبا افزایش می‌یابد. نكته دیگر این است كه رنگ روغن ملاك مناسبی برای كیفیت روغن نمی‌باشد و برای ارزیابی صحیح كیفیت روغن موتور، نیاز به انجام آزمایش‌های مختلف داریم. از سوی دیگر ادتیوهای موجود در روغن موجب تیره‌ شدن رنگ روغن می‌شود، بنابراین روغن كار نكرده شفاف و كمی تیره است و سیاه شدن تدریجی آن در اثر كاركرد نشان‌دهنده این است كه روغن دارای مواد پاك‌كننده لازم است و این روغن توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات را از لابه‌لای قطعات دارا است. پس با توجه به موارد ذكر شده برای انتخاب روغن مناسب، باید به چند نكته توجه داشت:
1 - بنزینی یا دیزلی بودن موتور
2 - مدل اتومبیل
3 – شرایط آب هوایی
بعد از در نظر گرفتن موارد فوق باید توجه داشت كه از روغن‌های مظروف تولید شده توسط سازندگان معتبر كه روی بسته‌بندی آنها، مشخصات مربوط به سطح كیفی و كیلومتر كاركرد مناسب درج شده است، استفاده نمود.
در مورد كیلومتر كاركرد درج شده بر روی بسته‌بندی‌ روغن باید توجه داشت كه این تعداد مسافت برای شرایط رانندگی نرمال است، زیرا كارایی موتور و نتیجتا طول عمر روغن به فاكتورهایی بستگی دارد كه در تشكیل لجن سهیم هستند.

این فاكتورها عبارتند از:
1 - درجا كار كردن موتور مثل ترافیك
2 - رانندگی با بار زیاد در سربالایی‌ها و یدك كشیدن
3 - رانندگی در سرما، قبل از اینكه موتور گرم شده باشد.
4 - آلودگی هوا
5 - سرعت خیلی زیاد خودرو
6 - طی كردن مسافت‌های كوتاه و خاموش و روشن كردن خودرو
7 - رقیق شدن سوخت
8 - عدم تعویض به موقع فیلترهای هوا و روغن


توجه داشته باشید كه راكد ماندن روغن در داخل موتور، دلیلی بر حفظ كیفیت آن نیست بلكه باید پس از 4 الی 6ماه برای روغن‌های با سطح كیفیت پایین و 6 الی 12 ماه برای روغن‌های با سطح كیفیت بالا، روغن كاركرده را تعویض نمود.


در هنگام سرریز روغن، توجه داشته باشید كه روغن موتور استفاده شده باید از همان نوع قبلی باشد و هیچ گاه نباید روغن‌های مختلف را با هم مخلوط كرده. بنابراین افزودن مكمل روغن موتور به روغنی كه به طور صحیح انتخاب شده باشد، مجاز نیست.
در هنگام تعویض نوع روغن موتور، بهتر است بدنه خارجی موتور را شست‌و‌شو دهید زیرا این كار مانع از ورود آلودگی‌های اطراف به داخل محفظه روغن می‌شود. البته این نكته را نیز مدنظر داشته باشید كه روغن را در حالت گرمی خارج نمایید زیرا روغن‌ در این حالت رقیق‌تر است و آلودگی‌ها را به همراه خود می‌آورد.

درباره وبلاگ

این وبلاگ كمك كوچكی به تمام عزیزان جویای علم میباشد مخصوصا مهندسین شیمی و دانشجویان محترم. از پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال میكنیم. ما را در كامل كردن این وبلاگ یاری كنید.
التماس دعا
mohammad_p138787@yahoo.com
مدیر وبلاگ : محمد پالار

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • كدام داتشگاه را قویترین گروه مهندسی شیمی میدانید؟










نویسندگان

مهندسی شیمی
مهندسی شیمی

مترجم سایت