تبلیغات
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical - مخزن CNG
مهندسی شیمی (پالایش گاز پتروشیمی) (chemical engineers (refine gase petrochemical
چه فراوان است عبرت ها، و چه اندک اند عبرت گیران! امام علی (ع)

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

صفحات جانبی

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مخزن CNG

یكی از تجهیزات لازم برای تبدیل سوخت مصرفی خودرو از بنزین و گازوئیل به گاز طبیعی مخزن ذخیره سوخت است متان جز اصلی گاز طبیعی است كه تقریبا 90 در صد آن را تشكیل می دهد دمای بحرانی این گاز پائین تر از منهای 160 درجه است یعنی در دمای بالاتر از منهای 160 درجه تحت فشار به مایع تبدیل نمی شود و لذا برای ذخیره بیشتر گاز فشار الزامی است به همین دلیل طبق اكثر استانداردهای موجود در دنیا گاز طبیعی در فشار 200 بار در مخزن شارژ می شود فشار كاری 200 بار و خستگی ناشی از پر و خالی شدن مداوم در طول عمر خودرو رعایت شرایط خاصی را در فرایند تولید ازمایش و نگهداری، الزامی می كند
انواع مخازن:
مخازن CNGV در چهار نوع ساخته می شوند :

CNG1 مخازن نوع اول - فولادی
این مخازن از فولاد كروم - مولیبدن یا فولاد كربن - منگنز ساخته می شوند طبق استاندارد های موجود این مخازن باید در فرایندی بدون استفاده از جوش و به صورت بدون درز ساخته شوند بنا به فشار كاری 200 بار این مخازن باید توان تحمل تا 450 بار را داشته باشند
فشار تركیدن در مخازن CNG حداقل باید 450 بار باشد و به همین دلیل ضخامت بدنه این مخازن بالاست.
این مخازن سنگین بوده و به ازای هر لیترآب 1/1-9/0 كیلوگرم وزن دارند .

CNG2 مخازن نوع دوم - كمر پیچ
این مخازن از یك لایه داخلی فولادی یا آلومینیومی بدون درز كه قسمت استوانه ای آن با مواد مركب تقویت شده ساخته می شود بنا به محاسبات مكانیكی دو انتهای مخزن به علت شكل كروی آنها تحمل تنش بیشتری را نسبت به قسمت استوانه ای مخازن دارند ولی در فرآیند تولید در حال حاضر نمی توان ضخامت كمتری را در آن ا یجاد كرد و به این ترتیب محاسبات طراحی بر اساس قسمت نازكتر مخازن انجام می شود در مخازن نوع دوم از ضخامت كمتری برای ساخت مخزن استفاده شده و قسمت استوانه ای آن برای رسیدن به سطح تحمل تنش و فشار مورد نظر با مواد مركب كه بسیار سبكتر از فولادند تقویت شده و به این ترتیب مخازن سبكتری تولید می شود این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 7/0 - 65/0 كیلوگرم وزن دارند

مخازن نوع سوم - تمام پیچ
برای كاهش وزن مخازن لایه داخلی از فولاد و آلومینیوم با ضخامت كمتری ساخته شده و تمام سطح با مواد مركب عمدتا رزینهای اپوكسی و الیاف كربن تقویت می شود لایه داخلی این مخازن عمدتا از جنس آلومینیوم است كه سبكتر از فولاد می باشد .

CNG4 مخازن نوع چهارم - تمام مركب
این مخازن شبیه مخازن نوع سوم هستند با این تفاوت كه لایه داخلی این مخازن نیز از مواد پلیمری ساخته می شود در ساخت این مخازن از تكنو لوژی بسیار بالائی كه عمدتا در ساخت سازه های فضائی به كار می رود استفاده شده است محل نصب شیر و پورتهای خروجی از جنس آلومینیوم است كه با روش خاصی به لایه داخلی متصل می شود به دلیل اختلاف ضریب انبساطی حجمی آلومینیوم و مواد پلیمری در اثر تغییرات دمایی و فشار داخل مخزن ممكن است این دو ماده از هم جدا شوند و مخزن دچار نشتی گردد ایمن سازی مخزن در برابر این پدیده یكی از پیچیدگی های ساخت این مخازن است این مخازن به ازای هر لیتر ظرفیت آبی 35/0 كیلوگرم وزن دارد سازندگان این نوع مخازن در دنیا بسیار محدودند.

درباره وبلاگ

این وبلاگ كمك كوچكی به تمام عزیزان جویای علم میباشد مخصوصا مهندسین شیمی و دانشجویان محترم. از پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان استقبال میكنیم. ما را در كامل كردن این وبلاگ یاری كنید.
التماس دعا
mohammad_p138787@yahoo.com
مدیر وبلاگ : محمد پالار

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • كدام داتشگاه را قویترین گروه مهندسی شیمی میدانید؟










نویسندگان

مهندسی شیمی
مهندسی شیمی

مترجم سایت